60 km/h langs de afgrond - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ralf klein breteler - WaarBenJij.nu 60 km/h langs de afgrond - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ralf klein breteler - WaarBenJij.nu

60 km/h langs de afgrond

Door: ralf

Blijf op de hoogte en volg Ralf

25 Maart 2009 | Bolivia, La Paz

Hey,
Na inmiddels in Bolivia te zijn aangekomen een kort berichtje vanuit la Paz (de coca hoofdstad) op 3600 meter hoogte. Mensen eten hier idd veel coca bladeren tegen het leven op grote hoogte.
Zo nam onze chaufi die ons 3 dagen over dirt roads over grote hoogtes, langs meren en de Salar heeft gebracht, deze bladeren om wakker te blijven. Natuurlijk kunnen wij hollanders dan niet uitblijven.
De eerste dag werden wij bij deze tour al van 2000 meter hoogte (San Pedro) naar 4600 meter gebracht, waarna we overnachten op 4200 meter. Om de ontzettende kou en zuurstof tekort te lopen (net alsof je elke ademhaling 3x zo diep wil ademhalen) zijn we dus maar met wat engelse meisjes gaan zuipen en van de prachtige sterren hemel genieten.
Misschien het mooist was nog wel de zonsondergang bij de valle de la Luna dat een bizar landschap toont. Check de fotos (vooral de panoramas!)
De jeep tour vervolgde langs meren over eindeloze hoogtes (nooit onder de 3500 meter) en uiteindelijk de Salar die wit groot en prachtig is. Staand op een eiland kun je de bolling van de aarde met het naakte oog zien. Helaas mochten we van Pedro, onze chauffi hier niet rijden omdat er vorig jaar nogal wat touristen over de kop waren geslagen (slippery). Aangekomen in Uyuni hebben we de nacht trein gepakt naar Oruru en vervolgens La Paz. Ik werd verleid door de geweldige lol in de Extremely Fun Bar waardoor ik dronken in de trein stapte en Tim even pissed was omdat ie alles moest regelen aangezien ik nogal ontoerekenings vatbaar was.. Nah ja.. snel weer bijgelegd en verder maar. Zoals de Mountain bike tour (65 km grotendeels downhill) op de most dangerous road in the world (40 doden per jaar). Supermooi, keihard rijden (maar wel veilig onder gids begeleiding) eerst door de ochtend mist op 4600 meter hoogte (regen, kou, doornat) en finishened in de hete jungle langs watervallen over dirtroad.
La Paz is verder very cheap ( 5 euro maximaal voor de meest fantastiche maaltijden; Thai, India, Frans, En JA HOLLANDS.. bitterballen, pannenkoeken etc.). Best relaxt maar ook stampend druk met Toyota busjes in de straten.

Fotos zijn te vinden op:
Valle de la Luna;
Uyuni:
La Paz

Hasta luego,
Ralf

• 26 Maart 2009 - 14:27

Wiebe:

Heeej Ralf

Wat een geweldige verhalen allemaal en dat te bedenken dat wij hier een beetje lopen te wachten totdat het eindelijk lente wordt. Das dan ons hoogtepuntje, kijk wat jij allemaal ziet en meemaakt!!Heb je nog een leuke verjaardag gehad? Bijna halverwege zeker?! gaat snel.. nou we houden contact

Cheers!!

• 26 Maart 2009 - 15:38

Jan:

Hoi Ralf,
    wat doen jullie supergave dingen daar, zeg! Ik wou dat ik even kon ruilen. Je foto's zijn zóóóó mooi. Blijf heel!!!

• 28 Maart 2009 - 12:57

Leonne:

Hey Ralf!

Leuk om jullie verhalen te lezen en wat een mooie foto's! Dat hebben we hier niet in Engeland;)

liefs